Tänk dig en karta som ständigt visar fel väg och leder dig på avkrokar; det som började så bra med nyfikenhet på dina erbjudanden och tjänster övergick snabbt i frustration och ett klick i fel riktning. Bort från din sida. Om kunden upplever din webbplats som krånglig och svårnavigerad blir det mest bara pannkaka och frustration av allt.

Och så vill du såklart inte ha det. Hemsidan ska ju vara företagets ansikte utåt – det är en av de viktigaste plattformarna för att skapa förtroende och bygga relationer med dina kunder. Så hur säkerställer du att din hemsida verkligen lever upp till kundens förväntningar och hjälper dem att hitta det de söker, utan krångel och onödiga klick (för att inte tala om klick i fel riktning)?

Svaret ligger i att förstå de olika kundtyperna och anpassa sidans design och funktion därefter.

ANVÄNDARUPPLEVELSEN ÄR VIKTIGARE ÄN ALDRIG FÖRR

Många företag underskattar vikten av en hemsida som presenterar information på ett enkelt och tydligt sätt. Det handlar om att erbjuda en användarupplevelse som överträffar besökarens förväntningar, oavsett syftet med besöket.

Här nedan presenterar vi fyra olika kundtyper som hjälper dig att förstå och bemöta varierande behov och förväntningar. När du identifierar dina olika kundtyper kan du skapa en upplevelse som inte bara fångar deras intresse utan även uppmuntrar dem att återvända till din sida. Kanske för inspiration, tips och vägledning eller för att få personlig kontakt med er.

Så vad är det då som utmärker de olika kundtyperna? Och hur kan du använda dem för att skapa mer engagemang och öka trafiken till din webbplats?

FYRA OLIKA KUNDTYPER – OCH HUR DU DESIGNAR FÖR DEM

1. Stressade Stina

Stina har bråttom och behöver ett snabbt svar. Hon har ett problem att lösa och har inte tid att leta och scrolla och fundera över var på sidan hon hittar information. Hjälp Stina genom en tydlig och pedagogisk landningssida. Här ska hon snabbt få en överblick av dina erbjudanden och tjänster. Gör det tydligt med:

  • Call-to-Action (CTA): Visa direkt var Stina kan få vidare hjälp eller komma i kontakt med er.
  • Punktlistor och faktarutor: Sammanfatta viktig information i lättlästa rutor och listor.
  • Snabb information: Gör det enkelt att navigera till rätt sida eller att direkt läsa om relevanta tjänster eller produkter.

2. Målmedvetna Malin

Malin vet vad hon söker och har ett tydligt mål med besöket på din sida. Ge henne en design och struktur som gör navigeringen självklar:

  • Sökfunktion och tydliga rubriker: Hjälp Malin att snabbt hitta rätt kategori eller produkt.
  • Välstrukturerad startsida: presentera en tydlig översikt på startsidan som visar Malin var hon hittar olika typer av innehåll.
  • Användbara landningssidor: Skapa ett flöde som gör det enkelt för Malin att snabbt klicka sig vidare genom dina produkter och tjänster, utan att hon behöva ödsla tid och energi på att gissa.

3. Metodiska Måns

Måns har känsla för detaljer och vill gärna jämföra olika alternativ innan han bestämmer sig. Det här ställer höga krav på innehållet, då Måns förväntar sig att du ger honom all information han behöver. Och kanske det lilla extra utöver det. Du behöver övertyga Måns och få honom att känna sig både trygg och nöjd med sitt val:

  • Detaljerade produkt- och tjänstebeskrivningar: Se till att all tänkbar information finns tillgänglig. (En sida med ”Vanliga frågor och och svar” kan vara ett bra komplement)
  • Jämförelseverktyg och PDF-resurser: Hjälp den metodiska besökaren att förstå värdet av det du erbjuder jämfört med konkurrenterna.
  • Länk till djupare innehåll: Blogginlägg, whitepapers eller guider kan vara användbart för dem som vill veta mer innan de konverterar.

4. Skeptiska Simon

Simon är lite osäker och behöver en extra push och en känsla av trygghet innan han vågar fatta ett beslut. Nyckeln till avslut med Simon är Tillit. Det är viktigt att du bygger upp ett förtroende redan från början:

  • Kundcitat och recensioner: Visa och berätta vad tidigare kunder har tyckt om dina tjänster eller produkter.
  • Certifieringar och utmärkelser: Har du några certifieringar? Visa dem på en strategiskt synlig plats.
  • Genomtänkta garantier: Om du kan erbjuda nöjd-kund-garanti eller något liknande, se till att skeptiska Simon får information om det.

SKAPA EN HÅLLBAR STRATEGI FÖR OLIKA BEHOV

För att verkligen maximera hemsidans effekt och möta besökarnas olikheter behöver du kontinuerlig uppföljning. Du behöver analysera dina kunders beteenden och identifiera hur de skiljer sig åt.

Ta en närmare titt på din data: Vilka sidor får flest besök? Hur länge stannar besökaren på de olika sidorna? Är det någon sida som knappt har några besökare alls? Får du ofta frågor om samma sak?

Statistiken hjälper dig att identifiera vilken typ av besökare som är mest frekvent, vilken information som är mest efterfrågad och var det finns förbättringspotential.
Genom att tänka strategiskt från början och anpassa din hemsida efter kundernas olika behov skapar du inte bara en smidigare upplevelse – du bygger även en pålitlig webbplats som dina kunder kan inspireras av, vill återvända till och som de varmt kan rekommendera till andra.

Hjälp dina kunder att känna sig hemma och enkelt klicka runt på din sida, inte bort från sidan. När du lyckas med detta har du tagit ett stort steg i rätt riktning mot skapandet av långvariga och förtroliga relationer. Samtidigt ökar du kundlojaliteten och får förhoppningsvis fler konverteringar!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.